Wouter De Bruycker

Van SEO naar REO

Wouter De Bruycker

Door

Gepubliceerd 18 juli 2024 (19u05)

Logo's van recommendation engines

Overzicht van (enkele) zoekmachines en recommendation engines


Zoekmachineoptimalisatie (SEO) kent iedereen inmiddels wel. Maar het horen van de term "REO" doet bij velen nog de wenkbrauwen fronsen, ook al is dit meer dan ooit relevant.

Google is namelijk niet langer de enige plaats waar je website onder de aandacht kan komen van potentiële klanten...

Wat is REO?

REO staat voor Recommendation Engine Optimization en omvat het optimaliseren van je website om in goede aarde te vallen bij algoritmen van allerhande recommendation engines zoals Google Discover, YouTube en ChatGPT.

SEO richt zich specifiek op zoekmachines (what's in a name), terwijl REO het speelveld opentrekt zodat je website onder de aandacht kan komen van zowel actieve zoekers als eerder passieve gebruikers.

In de brede zin van het woord vallen websites en apps zoals Netflix, Spotify en Amazon ook onder de noemer "recommendation engines". Dit artikel beperkt zich echter tot de context van website en content optimalisatie.

Google Discover

Google Discover screenshot

Google Discover wordt vaak in 1 adem genoemd met SEO, maar eigenlijk klopt dit niet.

Discover is namelijk geen zoekmachine, maar een recommendation engine die je obv verschillende factoren (zoals je interessegebieden) automatisch content voorschotelt in de Google Discover app.

Voornamelijk sites die op zeer regelmatige basis nieuws (of evergreen artikels) publiceren zijn gebaat bij Google Discover optimalisatie. Denk aan sites zoals De Standaard, Tweakers en Otheo.

Voor zij die het goed aanpakken kan zichtbaarheid in Google Discover (en Google News) voor een zeer grote instroom aan organisch verkeer zorgen.

YouTube

YouTube valt binnen zowel de SEO als REO-wereld:

Langs de ene kant heb je optimalisaties om beter gevonden te worden via de zoekfunctionaliteit van YouTube (= SEO). Langs de andere kant zijn er ook zaken die je content meer zichtbaarheid te geven in:

AI Overviews

AI Overviews (AIO) zijn het antwoord van Google op de ChatGPT-hype.

Het is een onderdeel dat bovenaan de Search Engine Result Pages (SERPs) van Google kan getoond worden en het genereert antwoorden obv verschillende bronnen.

Een uit de kluiten gewassen featured snippet zeg maar.

Veel factoren die al sinds jaar en dag een vaste waarde zijn binnen SEO, zijn nu ook relevant voor REO om ervoor te zorgen dat je website en content gebruikt wordt als AIO bronvermelding.

Momenteel zijn AI Overviews nog niet in Europa beschikbaar, maar dat neemt niet weg dat het zeker relevant is om je website er nu al op voor te bereiden.

AI Overview voorbeeld (juli 2024)

AI Overview voorbeeld met duidelijk zichtbare bronvermeldingen (screenshot genomen op 5 juli 2024)


ChatGPT

Je kan ChatGPT omschrijven op veel manieren: een chatbot, een virtuele assistent, een answer engine, maar ook een recommendation engine.

Wanneer je in ChatGPT een vraagt stelt, dan zal deze (afhankelijk van het type vraag) een antwoord of meerdere opties geven.

ChatGPT genereert antwoorden obv de informatie waarmee het model getraind werd. Dit omvat miljoenen publiek beschikbare pagina's op het internet, dus potentieel ook jouw website.

Helaas toont ChatGPT niet altijd even duidelijk de bronnen waarop diens antwoorden gebaseerd zijn, terwijl de AI Overviews van Google dat doorgaans wel doen.

ChatGPT screenshot (genomen op 5 juli 2024)

ChatGPT gaf in dit voorbeeld pas een bronvermelding nadat ik er expliciet om vroeg.


Ethische kanttekening: indien je er niet mee akkoord gaat dat Large Language Models (LLM's) zoals ChatGPT je content scannen, verwerken, en vaak gebruiken zonder een bronvermelding te geven - sommigen noemen het gewoonweg diefstal - dan kan je deze tools ook blokkeren via een robots.txt instructie.

Microsoft Copilot

Copilot is ontstaan uit een samenwerking tussen Microsoft en OpenAI (het bedrijf achter ChatGPT).

Deze samenwerking bracht o.a. de LLM-technologie naar de Bing zoekmachine.

Afhankelijk van de gebruikte zoekwoorden kan Copilot een prominentere plaats krijgen in de zoekresultatenpagina van Bing.

Microsoft Copilot in de Bing zoekmachine

Copilot in de Bing zoekmachine, aangeduid in blauwe kaders (screenshot genomen op 6 juli 2024)


De bronvermeldingen in Copilot zijn een stuk subtieler dan de bronvermeldingen in de AI Overviews van Google, maar gelukkig zijn ze er wel.

Bing heeft (als zoekmachine) nog steeds een beperkt marktaandeel t.o.v. Google. Volgens Statcounter is Google momenteel Europees marktleider met 91%, terwijl Bing slechts 4% marktaandeel heeft. Kijken we enkel naar België, dan is het aandeel van Google zo goed als ongewijzigd maar stijgt Bing wel naar 7%.

Staar je dus voorlopig niet blind op de zichtbaarheid van je website in Bing, maar verlies deze ook niet uit het oog.

SEO is dood, lang leve REO?

SEO is zeker niet dood, maar indien je de visibiliteit van je website ten volle wil optimaliseren, dan zal je verder moeten kijken dan de klassieke Google zoekresultaten.

Recommendation Engine Optimization zorgt er voor dat jouw content optimaal kan gevonden/ontdekt/gebruikt worden op zoveel mogelijk plaatsen, zonder je te beperken tot één specifieke tool of zoekmachine.

En da's uiteindelijk toch de bedoeling: gevonden worden.

Of dat nu via Google, Bing, ChatGPT, X, Reddit, Google Discover of zelf TikTok is.

REO SEO

Wouter is een SEO-specialist met 14 jaar ervaring in de wereld van zoekmachineoptimalisatie. Hij is gespecialiseerd in technische SEO, E-E-A-T en Core Web Vitals.

Wouter De Bruycker

< Terug naar blog overzicht

Op deze pagina